Wymiana handlowa

Wymiana handlowa i asortyment Grupy PSB Handel S.A.

Nadzwyczajny popyt oraz wzrost cen materiałów budowlano-remontowych były czynnikami o najbardziej znamiennym wpływie na przychody ze sprzedaży Spółki w roku 2021. Wyniosły one 3,8 mld zł i były o 18% wyższe od wyniku uzyskanego w poprzednim sezonie.

Sezonowość sprzedaży w Spółce jest od wielu lat inna niż na rynku krajowej dystrybucji. Marcowo-kwietniowy szczyt przychodów jest efektem corocznych, targów Grupy PSB, organizowanych w celu zawarcia kontraktów handlowych pomiędzy Partnerami i Dostawcami PSB u progu sezonu budowlanego. Drugim okresem wzrostu jest wrzesień, kiedy Spółka organizuje kolejne targi mające na celu stymulację sezonu jesiennego (ryc. 6). W opisywanym czasie prowadziliśmy handel z 579 Dostawcami, oferując partnerom PSB ok. 440 tys. pozycji asortymentowych.

Ryc. 6. Przychody ze sprzedaży Grupy PSB Handel S.A. w latach 2019-2021
Fig. 6 Sale revenues of Grupa PSB Handel SA in the year 2019–2021

mln PLN

Omawiany rok przyniósł niewielkie zmiany udziału grup towarowych w ogólnych przychodach Spółki. Pozycję lidera utrzymała grupa chemia budowlana (14,4%), a wicelidera narzędzia (11,0%). Na trzecie miejsce awansowały izolacje termiczne (10,0%), a na czwartą pozycję grupa ogród i hobby (9,5%). Materiały ścienne (8,9%) spadły na 5 miejsce. W drugiej piątce grup asortymentowych branża oświetlenie i elektryka awansowała o dwie pozycje (3,5%). W drugiej dziesiątce również żadna grupa towarowa nie odnotowało istotnych zmian w udziale w przychodach Grupy – ryc. 7.

W 2021 roku 8% (tj. 308 mln zł) wymiany towarowej z Partnerami odbywało się za pośrednictwem dwu Centrów Logistycznych Spółki. Z magazynów w Wełczu wyjechały towary o wartości 188 mln zł, zaś z obiektu w Wąbrzeźnie dostawy na kwotę ponad 120 mln zł. Głównymi odbiorcami tego typu dostaw są Mrówki, na które przypadało w omawianym okresie ok. 85 % wartości zamówień.

W minionym sezonie kontynuowaliśmy sprzedaż 3 typów produktów dostępnych wyłącznie w placówkach PSB: pod własną marką, dedykowanych przez dostawców tylko naszej sieci lub pod tzw. co-brandem. Łącznie oferowaliśmy 172 grupy produktowe dostarczane przez 134 producentów, a ich wartość sprzedaży wyniosła 193 mln zł.

Ryc. 7. Struktura asortymentowa sprzedaży Grupy PSB Handel S.A. w roku 2021
Fig. 7 Assortment structure of Grupa PSB Handel SA sale in 2021