Wyniki finansowe Grupy PSB Handel S.A., Bilans, Rachunek zysków i strat

Grupa PSB Handel S.A., jako podmiot oddzielny w stosunku do członków, jest z założenia jednostką samofinansującą się, ale zorientowaną na minimalny zysk. Ma on wystarczyć na pokrycie kosztów stałych i utrzymanie niezbędnych rezerw, gwarantujących wypłacalność zobowiązań wobec Dostawców oraz zdolność kredytową. Zasadnicze zyski finansowe, wynikające z lepszych warunków zakupowych, dodatkowych bonusów i inne oszczędności przekazywane są firmom Akcjonariuszy.

W 2021 r. Spółka znacząco podwyższyła kapitały poprzez emisje nowych akcji serii „F”, „G” i „H”. Łączna kwota podwyższenia kapitałów zakładowego i zapasowego z tego tytułu wyniosła 43.904,2 tys. zł.

W 2021 roku przedsiębiorcy nadal musieli zmierzyć się z wpływem epidemii koronawirusa na prowadzaną działalność. W branży budowlanej epidemia nie wywarła niekorzystnego wpływu na wysokość przychodów ze sprzedaży. Ograniczenia związane z COVID-19 miały natomiast istotny wpływ na funkcjonowanie Hotelu Słoneczny Zdrój, który kolejny rok z rzędu nie mógł prowadzić swojej działalności w pełnym zakresie. Przychody ze sprzedaży usług hotelowych w 2021 roku znacznie wzrosły w stosunku do roku 2020 (wzrost o 72%), ale nadal były niższe o 11% od przychodów z 2019 roku, czyli z okresu przed pandemią. Przychody ze sprzedaży usług hotelowych nie wpływają znacząco na wynik w skali całej firmy, ponieważ udział sprzedaży hotelowej w ogólnej wynosi 0,33%.

W 2020 roku Zarząd Spółki Grupa PSB Handel S.A., kierując się zasadą ostrożności, podjął decyzję o utworzeniu rezerwy na przyszłe zobowiązania podatkowe (za lata 2013-2015) w łącznej wysokości 194 mln zł. W 2021 roku poziom rezerwy uległ zmianie. Została ona zwiększona o kwotę 12,5 mln zł wynikająca głównie z aktualizacji odsetek od powyższych zobowiązań oraz pomniejszona o wpłatę w wysokości 34,3 mln zł dotyczącą 2013 roku. Poziom rezerwy zmniejszył się również po wydaniu w dniu 13-12-2021 roku decyzji przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach za rok 2014, ponieważ rezerwa utworzona w 2020 na poczet tegoż roku przekształciła się w zobowiązanie. W bilansie Spółki sporządzonym na dzień 31-12-2021 wysokość tego zobowiązania pomniejszają dokonane wpłaty w łącznej kwocie 60 mln zł. W stosunku do roku 2013, jak też 2014 Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji do momentu ostatecznego rozstrzygnięcia. Podsumowując, pomimo braku obowiązku Spółka wpłaciła w 2021 roku na rachunek organu podatkowego łączną kwotę ponad 94 mln zł.

Przychody ze sprzedaży w 2021 roku były najwyższe w historii Spółki i wyniosły 3 768 mln zł (wzrost o 18% w stosunku do roku 2020), a zysk z działalności wyniósł 34 mln zł. Kapitał pracujący Spółki na koniec 2021 wyniósł 150 mln i spadł o 14% w stosunku do roku 2020. Wskaźnik bieżącej płynności finansowej wyniósł 1,34, a wskaźnik wysokiej płynności 1,12 – zatem Spółka nie miała żadnych trudności w regulowaniu zobowiązań. Zapłata znacznej kwoty na rzecz organu podatkowego nie wpłynęła niekorzystnie na sytuację finansową Spółki, a pozostałe kwoty należne urzędowi nie będą wymagalne jednorazowo, lecz rozłożone w czasie. W związku z powyższym Zarząd nie obawia się spadku wskaźników płynności.

W 2021 roku wypłacono „bonusy handlowe” w kwocie 122,5 mln zł oraz bonusy „lojalnościowo-marketingowe” w wysokości 12,5 mln zł – stanowią one przychód Partnerów handlowych Spółki, dzielony według zaangażowania w realizację sprzedaży i spełnienia warunków umownych. Łącznie w 2021 roku Spółka wypłaciła swoim Partnerom z tytułu bonusów kwotę 135 mln zł.

Aktywa trwałe Spółki wyniosły 174,05 mln i spadły w stosunku do poprzedniego roku o 2,8%. Spowodowane to było głównie sprzedażą sklepu Mrówka w Jaśle oraz bieżącą amortyzacją wykorzystywanego majątku.

W 2021 roku Grupa PSB Handel S.A. odnotowała znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży – 18,13% w stosunku do roku poprzedniego. Wartość należności wzrosła o 75,6 mln (18,9%) – wzrost porównywalny ze wzrostem przychodów. Rotacja należności utrzymała się na poziomie sprzed roku i wynosiła 46 dni. Obsługa zwiększającej się wartości przychodów związana jest z ciągłym wzrostem ilości opracowywanych dokumentów. Ilość faktur zwiększa się wraz ze wzrostem liczby placówek handlowych działających w Grupie, ilości Dostawców oraz rozszerzaniem oferowanego asortymentu. W ostatnim roku kontynuowaliśmy proces wdrażania pełnego elektronicznego obiegu faktur, zarówno z odbiorcami jak i z Dostawcami. Stanowił on 42,3% faktur wystawionych oraz 72,5% faktur otrzymanych.

W rachunku zysków i strat, w pozycji „koszty zarządu” wykazywane są koszty funkcjonowania Spółki, jako całości w tym: wynagrodzenia pracowników (z wyjątkiem zatrudnionych w sklepach Mrówka oraz w Hotelu), narzuty na wynagrodzenia, koszty utrzymania biur i magazynów, koszty usług telekomunikacyjnych, reprezentacji, podatki, podróże służbowe itp. Koszty zarządu wzrosły o ponad 19% w stosunku do roku ubiegłego. Związane jest to głównie ze wzrostem kosztów wynagrodzeń – wzrostem płacy minimalnej i zwiększeniem zatrudnienia.
W 2021 roku, w konsekwencji zwiększenia przychodów ze sprzedaży, nastąpił wzrost kosztów sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku o 10 mln (22%). Wynika on głównie ze wzrostu kosztów transportu (1,3 mln), zwiększenia kwot wypłaconych bonusów lojalnościowych (2,2 mln), wzrostu kosztów działalności placówek detalicznych – sklepów Mrówka i Filii w Warszawie. W poprzednim roku funkcjonowały 3 sklepy Mrówka, natomiast przez część 2021 roku 4: Busko, Grodzisk, Jasło – sprzedaż obiektu w 06.2021, Andrychów – uruchomienie sklepu w 03.2021.

W 2021 roku Spółka nadal angażowała się w pomoc służbom medycznym w walce z epidemią COVID-19, przekazując na rzecz lokalnych szpitali środki ochrony osobistej o wartości 617 tys. zł. Kwota ta obciążyła pozostałe koszty operacyjne.

BILANS / Balance sheet

AKTYWA (tys. zł) / ASSETS (thousand PLN) 2019 2020 2021
A. Aktywa trwałe / Fixed assets 177 895 179 128 174 052
I. Wartości niematerialne i prawne / Intangible assets 805 414 264
II. Rzeczowe aktywa trwałe / Tangible fixed assets 152 146 156 048 143 270
III. Należności długoterminowe / Long-term receivables 6 076 3 341 713
IV. Inwestycje długoterminowe / Long-term investments 1 714 2 252 9 300
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe / Long-term prepayments 17 152 17 072 20 504
B. Aktywa obrotowe / Current assets 477 157 490 152 589 511
I. Zapasy / Inventory 63 531 65 744 94 562
II. Należności krótkoterminowe / Short-term receivables 399 912 408 133 482 617
III. Inwestycje krótkoterminowe / Short-term investments 13 332 14 955 11 219
IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe / Short-term prepayments 380 1 320 1 113
C. Należne wpłaty na kapitał podstawowy / Called up share capital 0 0 0
D. Udziały (akcje) własne / Own shares 0 0 0
SUMA AKTYWÓW / TOTAL ASSETS 655 052 669 280 763 563
P A S Y W A (tys. zł) / EQUITY AND LIABILITIES (thousand PLN) 2019 2020 2021
A. Kapitał (fundusz) własny / Equity 242 412 93 060 171 252
I. Kapitał (fundusz) podstawowy / Share capital (fund) 30 761 31 882 50 275
II. Kapitał (fundusz) zapasowy / Supplementary capital 23 923 27 003 52 418
III. Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny / Revaluation reserve
IV. Pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe / Other reserve capitals 159 935 179 757 179 770
V. Zysk (strata) z lat ubiegłych / Previous years’ profit (loss) 13 -145 596
VI. Zysk (strata) netto / Net profit (loss) 27 792 -145 596 34 384
VII. Odpisy z zysku netto roku obrotowego (wielkość ujemna) / Write-off on net profit during the financial year (negative value) 0 0 0
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania / Liabilities and provisions for liabilities 412 640 576 220 592 311
I. Rezerwy na zobowiązania / Provisions for liabilities 16 505 210 618 106 387
II. Zobowiązania długoterminowe / Long-term liabilities 55 393 50 190 45 441
III. Zobowiązania krótkoterminowe / Short-therm liabilities 339 457 314 233 439 389
IV. Rozliczenia międzyokresowe / Accruals 1 283 1 178 1 094
SUMA PASYWÓW / TOTAL EQUITY AND LIABILITIES 655 052 669 280 763 563

RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT / Profit and loss account

(tys. zł / thousand PLN) 2019 2020 2021
A. Przychody ze sprzedaży produktów towarów i materiałów / Net revenues from sales of products, goods and materials 297 9882 318 9653 376 7993
B. Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów / Cost of products, goods and materials sold 284 0633 304 1476 358 3727
C. Zysk / Strata brutto na sprzedaży (A – B) / Gross profit (loss) on sales (A – B) 139 248 148 177 184 266
D. Koszty sprzedaży / Selling costs 48 946 46 167 56 389
E. Koszty ogólnego zarządu / General and administrative costs 44 991 47 735 57 162
F. Zysk / Strata na sprzedaży (C – D – E) / Profit (loss) on sales (C – D – E) 45 310 54 275 70 715
G. Pozostałe przychody operacyjne / Other operating revenues 5 719 11 657 4 783
H. Pozostałe koszty operacyjne / Other operating expense 13 934 165 522 16 547
I. Zysk / Strata na działalnosci operacyjnej (F + G – H) / Profit (loss) on operating activities (F + G – H) 37 095 -99 590 58 951
J. Przychody finansowe / Financial revenues 4 594 3 854 5 122
K. Koszty finansowe / Financial expenses 5 600 39 768 16 134
L. Zysk / Strata brutto na działalności gospodarczej (I + J – K) / Gross profit (loss) on business activities (I + J – K) 36 089 -13 5504 47 939
M. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych / Result of extraordinary events
N. Zysk / Strata brutto (L +/- M) / Gross profit (loss) (L +/- M) 36 089 -135 504 47 939
O. Podatek dochodowy / Income tax 8 296 10 092 13 555
P. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty) / Other statutory reductions in profit (increase in loss) 0 0 0
R. Zysk / Strata netto (N – O – P) / Net profit (loss) (N – O – P) 27 792 -145 596 34 384

Sprawozdanie finansowe Grupy PSB Handel S.A. za 2021 rok zostało zbadane przez BILANS-SERVIS spółka z o.o., ul. Robotnicza 1, 25-662 Kielce.
W dniu 28-04-2022 roku podmiot badający przekazał „SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO BIEGŁEGO REWIDENTA Z BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO” dla Walnego Zgromadzenia Grupy PSB Handel S.A. z siedzibą w Wełczu, za okres od 01-01-2021 do 31-12-2021, w którym zawarł pozytywną opinię na temat badanego sprawozdania.